Jak letecky cestujeme? Létají čím dál častěji páry a rodiny a low-cost dopravci zabrali na trhu větší podíl
Portál Letuška.cz srovnal cestovní zvyklosti dnes a před čtyřmi lety. Vyplynula z toho zajímavá fakta. Například roste podíl prodaných letenek low-cost dopravců. Důvodem ale není jen touha po nižší ceně dopravy. Roste také podíl cestujících párů a rodin na úkor individuálních pasažérů. Téměř polovina cestujících létá na dobu 4 až 14 dní a pětina lidí pak dokonce cestuje na dobu delší. Neustává ani trend okamžitých odletů, kdy se cestující rozhodne na letišti.
Na českém trhu s letenkami vzrostl podíl prodaných letenek na nízkonákladové letecké společnosti. Podle dat portálu Letuška.cz, který prodává významné procento letenek v ČR, podíl letenek na low-cost aerolinky vyrostl z necelých 17 % v roce 2019 na nynějších 31,8 %. „Nárůst podílu odpovídá cestujícím, kteří dříve využívali spojů národního dopravce ČSA. Low-cost aerolinie tak nezabraly až tak tržní podíl těm klasickým, ale víceméně vyplnily prostor, který uvolnily na trhu ČSA,“ objasnil Josef Trejbal, ředitel portálu Letuška.cz. To s sebou ale paradoxně nenese výrazný a soustavný tlak na snížení cen letenek. Nízkonákladoví dopravci totiž nabízejí za sníženou cenu o něco méně komfortu než klasické aerolinky, ale při zakoupení doprovodných služeb a přepravě větších zavazadel jsou pak ceny mnohdy s klasickými dopravci srovnatelné. „Trh, který postrádá silného národního dopravce, jenž by tlačil ceny letenek dolů, nemá sám od sebe výraznou motivaci k jejich snižování. To ale naštěstí pomalu mění celková rostoucí konkurence. Letošní letové řády jsou bohatší než loni a příští rok by mohly ještě posílit. To předpovídá šanci na další snižování cen letenek,“ vysvětlil Josef Trejbal.
Kdo poletí se mnou?
Podle portálu Letuška.cz je viditelné dlouhodobé zvyšování podílu cestujících v párech i celých rodin na úkor jednotlivců. V roce 2019 činil podíl jednotlivých pasažérů 58 %, letos je to 53,2 %. V páru před čtyřmi lety cestovalo 26,4 % lidí, letos to je 27,3 %. Také stoupl podíl tříčlenných skupin z 8,6 % na 10,4 %. „Ke zvýšení podílu cestujících rodin přispívá nabídka pravidelných linek do zajímavých dovolenkových destinací, kam se lidé vypravují po vlastní ose. Část rodin, které jezdily autem k moři, volí dnes leteckou dopravu, která je rychlá a komfortní. Jde například o Chorvatsko. Současně se rozšiřuje nabídka letů do nových destinací, které rodiny lákají k návštěvě, příkladem může být Madeira,“ řekl Josef Trejbal.
Podíl dle počtu osob v rezervaci 2019
1 - 58,03 %
2 - 26,39 %
3 - 8,55 %
4 - 4,38 %
5 - 1,42 %
6 - 0,67 %
7 - 0,30 %
8 - 0,18 %
9 - 0,06 %
Podíl dle počtu osob v rezervaci 2023
1 - 53,22 %
2 - 27,29 %
3 - 10,39 %
4 - 5,62 %
5 - 1,84 %
6 - 0,90 %
7 - 0,44 %
8 - 0,22 %
9 - 0,08 %
Na jak dlouho to bude?
Nejčastěji se letecky cestuje na dobu 4 až 14 dní, takové letenky tvoří téměř 49% podíl. S podílem 24 % tvoří dvou až tří denní cesty. Na déle jak 14 dní se vypravuje skoro 19 % cestujících. Nejmenší 8,5% podíl tvoří cesty jednodenní. „Na kratší cesty se vydávají lidé zejména za poznáním evropských metropolí, jako je Paříž, Málaga, Řím. Do tohoto podílu společně s jednodenními cestami spadají pracovní cesty. Zajímavý je ale hlavně skoro pětinový podíl dlouhých cest. Toto číslo se zvyšuje i s ohledem na zajímavou nabídku dálkových letů, jako jsou spoje směr Asie a USA,“ řekl Josef Trejbal s tím, že nejčastěji lidé takto cestují do Bangkoku, New Yorku, Ho Či Minova Města.
Narychlo jednosměrně z Paříže i Splitu
Zajímavým údajem také může být fakt, že 4 % letenek tvoří jednosměrné cesty ze zahraničí do Prahy. Nejde ale o nějakou imigraci, jak by se mohlo na první pohled zdát. „Jde o Čechy, kteří si kupují letenky ze zahraničí do Prahy. Mnohdy jde o nějakou naléhavou situaci, kdy se potřebují dostat neplánovaně zpět do Česka. Nejčastěji lidé takto cestují z Paříže, Splitu a Málagy,“ řekl Josef Trejbal.
Rozhodnutí až na letišti láká
Podle portálu Letuška.cz, který má jako jediný agent na pražském letišti zastoupení, neustává ani poptávka po letenkách na poslední chvíli. „Cestující dojede na letiště, zakoupí letenku u naší přepážky, kde může zaplatit hotově nebo kartou, a za chvilku odlétá. Jsou to rozhodnutí na poslední chvíli, která tak pomáháme realizovat,“ řekl Josef Trejbal za portál Letuška.cz.
Postupem času a vývojem trhu rozšířila své působení i do oblasti administrativní správy a služeb organizačně hospodářské povahy.
Za dobu své působnosti získala řadu ocenění. Jsou trvalým závazkem vůči klientům i spolupracovníkům.
Napište nám zprávu